Month: April 2019

Pencegahan Awal Asma Dengan Asam Jawa Dan Gula Batu

pencegahan awal asma

Saya nak share satu pengalaman kawan satu ofis saya ni. Saya panggil beliau dengan nama simplenya Kak As. Saya tak tahu pun beliau ada menghidap penyakit asma. Sehinggalah saya ternampak gambar beliau tengah ambil nap di FB suaminya. Selepas beberapa hari kemudian saya jumpa Kak As di Kantin.

Saya tanya khabar beliau. Macamana tahap kesihatan dia sekarang ni? Dia bagitau masih ada lagi batuk-batuk. Kahak still ada lagi. Masa kejadian tu berlaku, dia memang tak tahan sangat. Tu yang sampai kena pergi ke klinik untuk ambil nap.

Dia faham benar dengan dirinya. Jika kena dengan situasi cuaca panas & sejuk. Kahak mula berkumpul di leher. Lepas itu confirm batuk akan datang. Bila tak di rawat dengan awal. Beliau akan mula mengalami serangan asma.

Jika dibiarkan batuk tu berlanjutan sehingga 2 ke 3 hari, confirm kahak akan jadi hijau.

Jadi apa yang Kak As akan buat untuk elakkan dari serangan ni berlaku? Dia gunakan petua Asam Jawa & Gula Batu. Mudah jer petua ni, barang senang dapat di dapur. Cuma gula batu je ler tak semua rumah ada. Asam jawa confirm memang selalu ada kat dapur tu kan.

Caranya pun mudah untuk sediakan petua ni. Ambil sesudu Asam Jawa dan bancuh dalam air panaas. Tambah Gula Batu dalam bancuhan tu. Tambah secukup rasa, sampai rasa sedap di minum. Lepas tu tambah air kosong sejuk. Buat ler dalam 2 ke 3 kali sehari. InsyaAllah sembuh batuk dan kahak tu. Petua ni beliau dapat dari kawan juga.

Cuma kali ni beliau tak bernasib baik. Dengan keadaan yang sibuk ya amat, kak As biarkan batuk tu berterusan. Di biarkan berlanjutan sehingga beberapa hari. Bila dah kritikal, petua ni memang tak boleh pakai. Petua ni boleh guna masa mula-mula sebelum keadaan kritikal. Pencegahan memang elok sebelum melarat kan. So, memang Kak As kena pergi ke klinik ler jawapannya!

So, jika anda ada simptom akan jadi serangan asma bila selepas batuk yang lama. Boleh ler gunakan petua ni sebagai pencegahan awal asma yer. Baik awal-awal kita cegah sebelum keadaan jadi parah.

penyakit asma

Perihal Penyakit Asma

penyakit asma

Semua orang tak nak semua sakit-sakit ni, tapi bila dah terjadi kena ler berikhtiar untuk selesaikan juga. Jangan biarkan penyakit ini merebak dan menjadi parah. Nanti susah kita nak pulihkan kembali.

Apa yang saya nak kongsikan dengan anda semua ialah perihal dengan sakit asma ni. Penyakit ni memang tak ada lagi ubat untuk sembuhkan nya, tetapi kita boleh mengawalnya supaya ia tidak berlaku kembali. Lama-kelamaan badan kita akan berfungsi sendiri dengan baik dan sakit itu hilang dengan sendirinya.

Sebab itu kawalan penting untuk elakkan ia terjadi kembali serangan Asma. Dan badan kita akan berinteraksi untuk hindari daripada asma itu berlaku. Tapi ini semuanya mengambil masa, bukannya boleh hilang dalam masa sehari dua atau seminggu dua. Malah ada yang mengambil masa berbulan-bulan untuk hilangkan sepenuhnya.

Kena ambil masa yang lama sehingga tubuh badan kita serasi dengan keadaan baru tanpa asma. Jadi apa yang saya syorkan, buat lah pencegahan awal. Kawal persekitaran dan pemakanan supaya tak tercetus lagi asma ni.

Banyak saya lalui dengan pesakit asma ni, bila buat pencegahan awal boleh sembuh sepenuhnya. Untuk pesakit asma yang kronik, kena ambil masa untuk pulih secara total.

Ni adalah serba sedikit perkongsian tentang kawalan yang perlu anda lakukan supaya anda dapat hindari dari serangan asma:

tips bercuti asma

Jangan biarkan diri anda dalam cuaca yang sejuk. Rasanya ramai yang tahu tentang ni, dan memang mereka tak akan tidur di bilik yang berhawa dingin yang sejuk.

penyakit asma

Hindari diri anda dari cuaca panas yang melampau. Ramai orang ingat bahawa tempat sejuk jer boleh mencetuskan asma. Tapi cuaca yang panas juga boleh mengakibatkan serangan asma berlaku. Kita yang dewasa boleh juga elakkan. Tetapi kanak-kanak yang masih bersekolah, selalunya mereka teruja bila kegiatan kokurikulum atau masa kelas pendidikan jasmani. Mereka akan terdedah dengan cuaca panas terik. Kalau boleh, informkan pada guru supaya mereka boleh asingkan anak kita dari aktiviti cuaca yang panas melampau.

Perihal Sakit Asma

Aktiviti yang boleh menyebabkan kepenatan melampau. Kalau boleh, kurangkan aktiviti-aktiviti yang boleh menyebabkan kita terlalu penat sangat. Memadailah dengan aktiviti-aktiviti yang tidak terlampau berat. Bukan kita tak boleh untuk beriadah atau bersenam, tapi kita hadkan kegiatan tu. Kita tak nak menyusahkan orang lain untuk menghantar ke hospital, so kawal aktiviti kita ni.

penyakit asma

Makanan pencetus Asma. Makanan yang boleh mencetuskan asma selalunya makanan-makanan yang sejuk dan gatal. Anda boleh tengok makanan yang patut anda hindari di link ni : https://muscarearomatherapy.com/10-makanan-yang-patut-di-elakkan-pesakit-asma . Saya ada tuliskan beberapa makanan yang kita patut hindari.

penyakit asma

Elakkan dari kawasan yang berhabuk. Jika anda perlu juga berada di kawasan tersebut, pakailah pelindung habuk seperti mask atau pakai sapu tangan. Lindungi mulut & hidung dari memasuki habuk. Kena pula kita hidup di ibu kota besar, memang tak boleh nak elak dengan persekitaran yang berhabuk dan asap. So, saya mintak sangat-sangat anda yang ada masalah asma, gunakanlah pelindung habuk. Beli jer di kedai borong atau mr diy. Harga pun tak mahal mana pun. Jangan ambil ringan dengan pelindung habuk ni. Mungkin dengan inisiatif kecil ini boleh membawa perubahan pada diri anda.

Ini sebahagian perkongsian dari saya. Perkongsian ni saya dapat sendiri daripada kisah-kisah pesakit asma. Apa yang mereka syorkan dan apa yang patut kita jauhi. Semoga info ini boleh membantu anda untuk hindari dari serangan asam. Jika anda ada perkongsian yang bagus untuk mengawal asma, boleh komen di bawah dan saya akan tambah info di ruangan ini.